استفتاءات مقام معظم رهبري در مورد امر به معروف ونهي از منكر
استفتاءات مقام معظم رهبري در مورد امر به معروف ونهي از منكر
س 1053: اگر امر به معروف و نهی از منكر مستلزم بی آبروئی كسی كه واجب را ترك كرده و یا فعل حرام را به جا آورده باشد، و موجب كاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حكمی دارد؟
ج: اگر در امر به معروف و نهی از منكر، شرائط و آداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشكال ندارد.
س 1054: بنابر اینكه وظیفه مردم در امر به معروف و نهی از منكر در نظام جمهوری اسلامی، اكتفا به امر به معروف و نهی از منكر زبانی است و مراتب دیگر آن بر عهده مسئولین است، آیا این نظریه، حكم از طرف دولت است یا فتوی؟
ج: فتوای فقهی است.
س 1055: آیا در مواردی كه راه جلوگیری از وقوع منكر منحصر به ایجاد مانع بین فعل حرام و فاعل آن، و آن هم متوقف بر كتك زدن وی یا زندانی كردن و سخت گرفتن بر او و یا تصرف در اموال وی هر چند با تلف كردن آن باشد، میتوان بدون كسب اجازه از حاكم، اقدام به آن از باب نهی از منكر نمود؟
ج: این موضوع حالات و موارد مختلفی دارد، به طور كلی مراتب امر به معروف و نهی از منكر، اگر متوقف بر تصرف در نفس یا مال كسی كه فعل حرام را بجا آورده نباشد، احتیاج به كسب اجازه از كسی ندارد، بلكه این مقدار بر همه مكلّفین واجب است. ولی مواردی كه امر به معروف و نهی از منكر متوقف بر چیزی بیشتر از امر و نهی زبانی باشد، اگر در سرزمینی باشد كه دارای نظام و حكومت اسلامی است و به این فریضه اسلامی اهمیت داده میشود، احتیاج به اذن حاكم و مسئولین ذیربط و پلیس محلی و دادگاههای صالح دارد.
س 1056: اگر نهی از منكر در امور بسیار مهم مانند حفظ نفس محترمه، متوقف بر كتك زدنی كه منجر به زخمی شدن مهاجم و احیانا قتل او باشد، آیا در این موارد هم اذن حاكم شرط است؟
ج: اگر حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل، مستلزم دخالت فوری و مستقیم باشد، جائز بلكه شرعا از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است و از جهت ثبوتی متوقف بر كسب اجازه از حاكم و یا وجود امر به آن نیست، مگر آنكه دفاع از نفس محترمه متوقف بر قتل مهاجم باشد كه صورتهای متعددی دارد كه احكام آنها هم ممكن است متفاوت باشد.
س 1057: كسی كه میخواهد شخصی را امر به معروف و نهی از منكر نماید، آیا باید قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانی امر به معروف و نهی از منكر بر او واجب میشود؟
ج: آمر به معروف و نهی كننده از منكر باید عالم به معروف و منكر باشد، و همچین بداند كه فاعل منكر هم به آن علم دارد و در عین حال عمداً و بدون عذر شرعی مرتكب آن میشود، و زمانی اقدام به امر و نهی واجب می شود كه احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منكر در مورد آن شخص داده شود، و ضرری برای خود او نداشته باشد، و در این مورد باید تناسب بین ضرر احتمالی و اهمیت معروفی را كه به آن امر مینماید یا منكری كه از آن نهی میكند، ملاحظه نماید. در غیر این صورت، امر به معروف و نهی از منكر بر او واجب نیست.
س 1058: اگر یكی از اقوام انسان مبادرت به ارتكاب معصیت كند و نسبت به آن لاابالی باشد، تكلیف ما نسبت به رابطه با او چیست؟
ج: اگر احتمال بدهید كه ترك معاشرت با او موقتا موجب خودداری او از ارتكاب معصیت میشود، به عنوان امر به معروف و نهی از منكر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست.
س 1059: آیا ترك امر به معروف و نهی از منكر بر اثر ترس از اخراج از كار، جایز است؟ مثلاً با اینكه میبیند مسئول یكی از مراكز آموزشی كه با طبقه جوان در دانشگاه ارتباط دارد، مرتكب اعمال خلاف شرع میشود و یا زمینه ارتكاب گناه در آن مكان را فراهم میآورد. اگر او را نهی از منكر نماید ترس آن دارد كه از طرف مسئول, مقدمات اخراج او از كار فراهم شود
ج: به طور كلی اگر خوف دارد كه در صورت اقدام به امر به معروف و نهی از منكر ضرر قابل توجهی متوجه خود او شود، انجام آن واجب نیست.
س 1060: اگر در بعضی از محیطهای دانشگاهی معروف ترك شود و معصیت رواج پیدا كند و شرائط امر به معروف و نهی از منكر هم وجود داشته باشد و امر كننده به معروف و نهی كننده از منكر شخصی مجرّد باشد كه هنوز ازدواج نكرده است آیا به خاطر مجرّد بودن، امر به معروف و نهی از منكر از او ساقط میشود یا خیر؟
ج: اگر موضوع و شرائط امر به معروف و نهی از منكر محقق باشد، تكلیف شرعی و وظیفه واجب اجتماعی و انسانی همه مكلفین است، و حالتهای مختلف مكلّف مانند مجرّد یا متأهل بودن در آن تأثیر ندارد، و به صرف اینكه مكلّف مجرد است، تكلیف از او ساقط نمیشود.
س 1061: اگر شخصی دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی باشد كه اگر بخواهد میتواند بر معترضین به خود ضرر وارد سازد، و شواهدی هم دلالت كند بر اینكه وی مرتكب گناه و كارهای خلاف و دروغگوئی میشود، با این وضع، آیا جایز است امر به معروف و نهی از منكر را در مورد او ترك كنیم یا اینكه با وجودترس از ضرر رساندن او، واجب است او را امر به معروف و نهی از منكر كنیم؟
ج: اگر ترس از ضرر منشاء عقلائی داشته باشد، مبادرت به امر به معروف و نهی از منكر واجب نیست، بلكه تكلیف از شما ساقط میشود. ولی سزاوار نیست كسی به مجرد ملاحظه مقام كسی كه واجب را ترك كرده و یا مرتكب فعل حرام شده و یا به مجرد احتمال وارد شدن ضرر كمی از طرف او، تذكر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترك كند.
س 1062: گاهی در اثنای امر به معروف و نهی از منكر مواردی پیش میآید كه شخص گناهكار بر اثر عدم آگاهی از واجبات و احكام اسلامی، با نهی از منكر، نسبت به اسلام بدبین میشود، و اگر هم او را به حال خود رها كنیم، زمینه فساد و ارتكاب گناه توسط دیگران را فراهم میكند، تكلیف ما در این موارد چیست؟
ج: امر به معروف و نهی از منكر با رعایت شرائط آن یك تكلیف شرعی عمومی برای حفظ احكام اسلام و سلامت جامعه است، و مجرد توهم اینكه موجب بدبینی فاعل منكر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام میگردد، باعث نمیشود كه این وظیفه بسیار مهم ترك شود.
س 1063: اگر مأمورانی كه از طرف دولت وظیفه جلوگیری از فساد را بر عهده دارند، در انجام وظیفه خود كوتاهی كنند، آیا خود مردم میتوانند اقدام به این كار كنند؟
ج: دخالت اشخاص دیگر در اموری كه از وظایف نیروهای امنیتی و قضائی محسوب میشود، جایز نیست، ولی مبادرت مردم به امر به معروف و نهی از منكر با رعایت حدود وشرائط آن، اشكال ندارد.
س 1064: آیا وظیفه افراد در امر به معروف و نهی از منكر این است كه فقط به امر به معروف و نهی از منكر زبانی اكتفا كنند؟ و اگر اكتفا به تذكر زبانی واجب باشد، این امر با آنچه در رسالههای عملیه بخصوص تحریرالوسیله آمده است، منافات دارد، و اگر مراتب دیگر امر به معروف و نهی از منكر هم برای افراد در موارد لزوم جایز باشد، آیا در صورت نیاز میتوان همه مراتب مذكور در تحریرالوسیله را انجام داد؟
ج: با توجه به اینكه در زمان حاكمیت و اقتدار حكومت اسلامی میتوان مراتب دیگر امر به معروف و نهی از منكر را كه بعد از مرحله امر و نهی زبانی هستند، به نیروهای امنیتی داخلی (پلیس) و قوه قضائیه واگذار كرد، بخصوص در مواردی كه برای جلوگیری از ارتكاب معصیت چارهای جز اعمال قدرت از طریق تصرف در اموال كسی كه فعل حرام انجام میدهد یا تعزیر و حبس او و مانند آن نیست، در چنین زمانی با حاكمیت و اقتدار چنین حكومت اسلامی، واجب است مكلفین در امر به معروف و نهی از منكر به امر و نهی زبانی اكتفا كنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسئولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضایه ارجاع دهند و این منافاتی با فتاوای امام را حل «قدس سره» در این رابطه ندارد. ولی در زمان و مكانی كه حاكمیت و اقتدار با حكومت اسلامی نیست، بر مكلفین واجب است كه در صورت وجود شرائط، جمیع مراتب امر به معروف و نهی از منكر را با رعایت ترتیب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.
س 1065: بعضی از رانندگان از نوارهای موسیقی غنا و حرام استفاده میكنند و علیرغم نصیحتها و راهنمائیها آن را خاموش نمیكنند، خواهشمندیم نحوه برخورد مناسب با این موارد و این افراد را بیان فرمائید. آیا برخورد شدید با آنان جایز است یا خیر؟
ج: با تحقق شرائط نهی از منكر، بر شما بیشتر از نهی زبانی از منكر واجب نیست، و در صورتی كه مؤثر واقع نشود، واجب است كه از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب كنید، و اگر به طور غیر ارادی صدای موسیقی حرام و غنا به گوش شما برسد، چیزی بر شما نیست.
س 1066: من در یكی از بیمارستانها به كار مقدس پرستاری مشغولم، گاهی در بعضی از قسمتهای محل كارم ملاحظه میكنم كه تعدادی از بیماران به نوارهای موسیقی مبتذل و حرام گوش میدهند. من آنان را نصیحت میكنم كه این كار را نكنند و بعد از نصیحت مجدد آنان، چنانچه بیاثر باشد، نوار را از ضبط صوت بیرون آورده و پس از پاك كردن، آن را به آنان بر میگردانم، آیا اینگونه برخورد جایز است یا خیر؟
ج: محو محتویات باطل برای جلوگیری از استفاده حرام از نوار، جایز است، ولی این كار منوط به اجازه مالك یا حاكم شرع است.
س 1067: از بعضی از منازل صدای موسیقی شنیده میشود كه معلوم نیست جایز است یا خیر، و گاهی صدای آن بلند است به طوری كه باعث اذیت و آزار مؤمنین میشود، وظیفه ما در برابر آن چیست؟
ج: تعرض به داخل خانههای مردم جایز نیست، و امر به معروف و نهی از منكر متوقف بر تشخیص موضوع و تحقق شرائط آن است.
س 1068: امر و نهی زنانی كه حجاب كامل ندارند، چه حكمی دارد، و در صورتی كه انسان هنگام نهی زبانی از تحریك شهوت خود بترسد، چه حكمی دارد؟
ج: نهی از منكر متوقف بر نگاه با ریبه به زن نامحرم نیست، و بر هر مكلف واجب است كه از حرام اجتناب كند، بخصوص زمانی كه مبادرت به انجام فریضه نهی از منكر میباشد.
س 1069: وظیفه فرزند در برابر پدر و مادر و یا زن در برابر شوهرش، اگر خمس یا زكات اموال را نپردازد، چیست؟ آیا برای آنان تصرف در مالی كه خمس یا زكات آن پرداخت نشده و مخلوظ به حرام است با توجه به تأكیدات وارد در روایات مبنی بر عدم استفاده از آن، به سبب آلوده كردن روح انسان جایز است؟
ج: بر آنان واجب است كه هنگام مشاهده ترك معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر، به امر به معروف و نهی از منكر در صورت تحقق شرایط آن مبادرت كنند، ولی تصرف در اموال آنان اشكال ندارد، مگر آنكه یقین به وجود خمس یا زكات در خصوص مالی كه مصرف میكنند، داشته باشند، كه در این صورت واجب است كه از ولی امر خمس و زكات نسبت به آن مقدار اجازه بگیرند.
س 1070: روش مناسبی كه بهتر است فرزند در برابر پدر و مادری كه بر اثر عدم اعتقاد كامل به تكالیف دینی، به آنها اهمیت نمیدهند، اتخاذ نماید، كدام است؟
ج: واجب است كه با زبان نرم و مراعات احترام ایشان به عنوان پدر و مادر، آنان را امر به معروف و نهی از منكر كند.
س 1071: برادر من مسائل شرعی و اخلاقی را رعایت نمیكند و تاكنون نصیحت در او تأثیری نداشته است، وظیفه من هنگام مشاهده رفتارهای او چیست؟
ج: واجب است از اعمال خلاف شرع وی اظهار تنفر كنید و او را به هر روش برادرانهای كه مفید و مؤثر میدانید، موعظه كنید، ولی قطع رحم، جائز نیست.
س 1072: رابطه با اشخاصی كه در گذشته مرتكب اعمال حرامی مانند شرب خمر شدهاند، چگونه باید باشد؟
ج: معیار وضعیت فعلی اشخاص است. اگر از آنچه انجام دادهاند، توبه كرده باشند، معاشرت با آنان مانند معاشرت با سایر مؤمنین است. ولی كسی كه در حال حاضر هم مرتكب حرام میشود، باید او را از طریق نهی از منكر از آن كار منع كرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمیكند مگر با دوری جستن از او، قطع رابطه و ترك معاشرت با وی از باب نهی از منكر واجب میشود.
س 1073: با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربی كه در تضاد بااخلاق اسلامی است، و رواج بعضی از عادتهای غیر اسلامی، مثل به گردن آویختن صلیب طلائی توسط بعضی از مردان، و یا استفاده بعضی از زنان از مانتو با رنگهای زننده، و یا استفاده بعضی از مردان وزنان از زیورآلات و عینكهای تیره و ساعت هائی كه جلب نظر میكند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبیح است، وعدهای از آنها حتی بعد از امر به معروف و نهی از منكر هم اصرار بر كار خود دارند، امیدوارم حضرتعالی روشی را كه باید در برابر این فراد در پیش گرفت، بیان فرمائید.
ج: پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقا حرام است، و پوشیدن لباسهائی كه از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجم غیر مسلمانان د رنظر عرف محسوب میشود، جایز نیست. همچنین استفاده از زیور آلاتی كه استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست، و بر دیگران واجب است كه در برابر اینگونه مظاهر فرهنگی تقلیدی از بیگانگان مبادرت به نهی از منكر زبانی كنند.
س 1074: گاهی مشاهده میكنیم كه دانشجوی دانشگاهی و یا كارمندی مرتكب فعل حرام میشود، حتی بعد از تذكرات و راهنمائیهای مكرر هم از كار خود دست برنمیدارد، بلكه بر انجام كارهای زشت كه باعث ایجاد جو فاسد در دانشگاه است، اصرار میورزد، نظر شریف جنابعالی درباره إعمال بعضی از مجازاتهای اداری مؤثر مثل ثبت در پرونده آنها چیست؟
ج: با مراعات نظام داخلی دانشگاه اشكال ندارد، و بر جوانان عزیز لازم است كه مسأله امر به معروف و نهی از منكر را جدی گرفته و شرائط و احكام شرعی آن را به دقت بیاموزند و این اصل را عام و فراگیر نموده و روشهای اخلاقی و مؤثر را برای تشویق فعل معروف و جلوگیری از ارتكاب محرمات به كار بگیرند، و از استفاده از آن برای اغراض شخصی باید خودداری نمایند و بدانند كه این راه بهترین و مؤثرترین روش برای ترویج كار خیر و جلوگیری از شرّ است. خداوند شما را به آنچه رضای او در آن است، موفق بدارد.
س 1075: آیا جواب ندادن به سلام كسی كه فعل حرام انجام میدهد، برای تنبیه او جایز است؟
ج: جواب سلام مسلمان شرعا واجب است، ولی اگر خودداری از جواب سلام به قصد نهی از منكر، عرفا نهی و منع صدق كند، جایز است.
س 1076: اگر برای مسئولین به طور قطعی ثابت شود كه بعضی از كارمندان ادارات در خواندن نماز كوتاهی كرده و یا اصلاً نماز خوانند و نصیحت و راهنمایی هم تأثیری نداشته باشد، در برابر اینگونه افراد چه وظیفهای دارند؟
ج: در عین حال واجب است كه از تأثیر مداومت بر امر به معروف و نهی از منكر با رعایت شرائط آن غفلت نكنند، در صورت ناامیدی از تأثیر امر به معروف نسبت به آنان، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن اینگونه افراد از مزایای شغلی مجاز باشد، باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان تذكر هم داده شود كه این محرومیت بر اثر سستی و كوتاهیشان در انجام این فریضه الهی اتخاذ شده است.
س 1077: خواهرم مدتی است با مردی ازدواج كرده كه نماز نمیخواند و چون همیشه در جمع , حضور دارد، مجبور به صحبت و معاشرت با وی هستم و گاهی بنا به درخواست خودش او را در بعضی از كارها كمك میكنم، سؤال من این است كه آیا شرعا برای من سخن گفتن با وی و معاشرت و یاری كردن او جایز است؟ و نسبت به او چه تكلیفی دارم؟
ج: بر شما به جز مداومت بر امر به معروف و نهی از منكر، در صورت تحقق شرائط آن، چیزی واجب نیست، و معاشرت و یاری كردن او اگر سبب تشویق بیشتر او بر ترك نماز نباشد، اشكال ندارد.
س 1078: اگر رفت و آمد و معاشرت علمای اعلام با ظالمین و سلاطین جور باعث كاهش ظلم شان شود، آیا جایز است یا خیر؟
ج: اگر برای عالم در این موارد ثابت شود كه ارتباط او با ظالم منجر به منع ظلم او میشود و در نهی وی از منكر مؤثر است و یا مسأله مهمی مستلزم اهتمام و پیگیری آن نزد ظالم باشد، اشكال ندارد.
ج: وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممكن است، و بایداز هر گونه خشونت كه حاكی از بداخلاقی و ناسازگاری شما باشد، خودداری كنید، و اطمینان داشته باشید كه شركت در مجالس دینی و رفت و آمد با خانوادههای متدین تأثیر بسیار زیادی در اصلاح او دارد.
س 1080: اگر مرد مسلمانی با استناد به قرائنی اطلاع پیدا كند كه همسرش با اینكه چندین فرزند دارد، به طور پنهانی مرتكب اعمال خلاف عفت میشود، ولی دلیل شرعی برای اثبات آن مثل شاهدی كه حاضر به شهادت دادن باشد، در اختیار ندارد. با توجه به اینكه فرزندان او تحت تربیت چنین زنی هستند، رفتار وی با او چگونه باید باشد؟ در صورت شناسایی فرد یا افرادی كه مرتكب این عمل شنیع و مخالف احكام الهی شدهاند، با توجه به اینكه ادلّه قابل ارائه به دادگاه شرعی بر علیهشان وجود ندارد، چگونه باید با آنان برخورد كرد؟
ج: واجب است از سوء ظن و استناد به قرائن و شواهد ظنی اجتناب شود، و در صورت احراز ارتكاب فعلی كه شرعا حرام است، جلوگیری از آن از طریق تذكر و نصیحت و نهی از منكر واجب است، و اگر نهی از منكر مؤثر نباشد، در صورت وجود دلائل اثبات كننده، میتوان به مراجع قضائی مراجعه كرد.
س 1081: آیا دختر میتواند پسر جوانی را راهنمائی كرده و با رعایت موازین اسلامی به او در درس و غیر آن كمك كند؟
ج: در فرض سؤال اشكال ندارد، ولی باید از فریب و سوسههای شیطانی جدا پرهیز شود، و احكام شرع در این رابطه مانند خلوت نكردن با اجنبی مراعات گردد.
س 1082: اگر كاركنان ادارات و مؤسسات در محل كار خود ارتكاب تخلفات اداری و شرعی را توسط مسئولین مافوق مشاهده كنند، چه وظیفهای دارند؟ اگر كارمندی خوف داشته باشد كه در صورت مبادرت به نهی از منكر ضرری از طرف مسئولین بالاتر متوجه اوشود، آیا تكلیف از او ساقط میشود؟
ج: اگر شرائط امر به معروف و نهی از منكر وجود داشته باشد، باید امر به معروف و نهی از منكر كنند، در غیر این صورت تكلیفی در آن مورد ندارند. همچنین با وجود خوف از ضرر هم تكلیف از آنان ساقط میشود، این حكم در مواردی است كه حكومت اسلامی حاكم نباشد. ولی با وجود حكومت اسلامی كه اهتمام به اجرای این فریضه الهی دارد، بر كسی كه قادر بر امر به معروف و نهی از منكر نیست، واجب است كه نهادهای مربوطه را كه از طرف حكومت برای این كار اختصاص یافتهاند، مطلع نماید و تا كنده شدن ریشههای فاسد كه فسادآور هم هستند، موضوع را پیگیری كند.
س 1083: اگر در یكی از ادارههای دولتی اختلاس از بیتالمال صورت بگیرد و این اختلاس استمرار داشته باشد و شخصی این توانائی را در خود ببیند كه اگر مسئولیت آن اداره را بر عهده بگیرد، می تواند این وضع را اصلاح كند، و این كار هم فقط از طریق دادن رشوه به یكی از كسانی كه مسئول آن هستند، امكانپذیر است, آیا دادن رشوه برای جلوگیری از اختلاس در بیتالمال، كه در حقیقت دفع افسد به فاسداست، جایز است یا خیر؟
ج: وظیفه اشخاصی كه از تخلفات قانونی مطلع میشوند، نهی از منكر با رعایت شرائط و ضوابط شرعی آن است، و توسل به رشوه و راههای غیر قانونی برای هر عملی هر چند به منظور جلوگیری از فساد، جایز نیست، البته، با فرض وقوع چنین عمل خلاف شرع و قانون در كشوری كه نظام اسلامی بر آن حاكم است، وظیفه مردم به مجرد عجز شخصی از امر به معروف و نهی از منكر ساقط نمیشود، بلكه واجب است كه به نهادهای مربوط اطلاع داده و موضوع را پیگیری نمایند.
س 1084: آیا منكرات امور نسبی هستند تا با مقایسه محیط دانشگاه مثلاً با محیطهای بدتر از آن، نهی از منكر نسبت به بعضی از منكرات ترك شود و جلوی آن به دلیل اینكه نسبت به سایر منكرات حرام و منكر محسوب نمیشود، گرفته نشود؟
ج: منكرات از این جهت كه منكر هستند، فرقی بین آنها نیست، ولی در عین حال ممكن است كه بعضی ا زآنها در مقایسه با منكرات دیگر دارای حرمت شدیدتری باشد. به هر حال نهی از منكر برای كسی كه شرائط آن را احراز كرده، یك وظیفه شرعی است و ترك آن جایز نیست، و در این حكم بین منكرات و محیطهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی تفاوتی وجود ندارد.
س 1085: مشروبات الكلی كه در حوزههای مأموریتی متخصصین بیگانه كه گاهی در بعضی از مؤسسات كشور اسلامی كار میكنند، یافت میشود و آن را در منازل یا محل اختصاصی سكونت خودتناول میكنند، و همچنین آماده كردن گوشت خوك و خوردن آن توسط آنان چه حكمی دارد؟ و ارتكاب اعمال منافی عفت و ارزشهای حاكم بر مردم، توسط آنان دارای چه حكمی است؟ مسئولین كارخانهها و اشخاصی كه با آنان در ارتباط هستند، چه تكلیفی دارند؟ بعد از اعلام به مسئولین كارخانهها و نهادهای مربوطه د رآن استان، اگر هیچگونه اقدامی انجام ندهند، تكلیف چیست؟
ج: بر مسئولین مربوطه واجب است كه به آنان دستور دهند كه از تظاهر به اموری مثل شرابخواری، خوردن گوشتهای حرام خودداری كنند و آنان را از خوردن علنی آنها منع نمایند. ولی اموری كه با عفت عمومی منافات دارد، به هیچ وجه نباید به آنان اجازه انجام آن داده شود، به هر حال، از طرف مسئولین مربوطه باید تدابیر مناسبی در این باره اتخاذ شود.
س 1086: بعضی از برادران برای امر به معروف و نهی از منكر و نصیحت و ارشاد به مكانهایی میروند كه ممكن است زنان بیحجاب در آنجا حضور داشته باشند، آیا از آنجا كه برای امر به معروف به آنجا رفتهاند، نگاه كردن به زنهای بی حجاب برای آنان جایز است؟
ج: نگاه اول اگر بدون قصد باشد، اشكال ندارد، ولی نگاه عمدی به غیر از صورت و دستها تا مچ جایز نیست، هر چند به قصد امر به معروف باشد.
س 1087: وظیفه جوانان مؤمن در دانشگاههای مختلط در برابر مفاسدی كه در بعضی از آن مكانها مشاهده میكنند، چیست؟
ج: بر آنان واجب است كه ضمن دوری جستن از ابتلا به مفاسد، در صورت تمكّن و تحقق شرائط امر به معروف و نهی از منكر مبادرت به انجام این فریضه كنند.